co-pomaga-na-zakwasy

Zakwasy w mięśniach wbrew powszechnej opinii nie powstają przez nagromadzenie się kwasu mlekowego w mięśniach. Nie powoduje on uszkodzenia komórek mięśni i jest usuwany z nich w ciągu dwóch godzinach po zakończeniu treningu. Przyczyną zakwasów są mikrouszkodzenia mięśni powstające podczas nadmiernego wysiłku.

Kiedy najczęściej powstają zakwasy?

Bóle mięśni po treningu nie są normalnym następstwem udanych i efektywnych ćwiczeń. Wręcz przeciwnie! Zakwasy powodowane są przez najczęściej przez:

  • treningi wykonywane po dłuższej przerwie,
  • wprowadzane nowe elementy treningu o innych zakresach ruchu,
  • zbyt intensywny trening,

Ból mięśni po wysiłku jest również spowodowane brakiem poprawnie przeprowadzonej rozgrzewki. Przed każdym treningiem należy odpowiednio przygotować mięśnie. Należy o tym pamiętać przy każdym wysiłku.

Sposoby na zakwasy w teorii

Bolące mięśnie potrzebują regeneracji. Nie oznacza to jednak, że nie mogą w ogóle pracować. Ból ustąpi szybciej, jeśli zwiększymy ich ukrwienie. Pomogą w tym masaże, delikatne ćwiczenia, powolny spacer, hydroterapia, a także bańki lekarskie. W przypadku poważnych i częstych zakwasów u osób aktywnych fizycznie warto skorzystać też z pomocy fizjoterapeuty.

Domowe sposoby na zakwasy

Domowych sposobów na regenerację jest bardzo dużo i nie zawsze są oczywiste. W internecie jest ich mnóstwo. Nie wszystkie są jednak zdrowe dla organizmu. Najważniejsze jest, by zachować zdrowy rozsądek i przemyśleć, czy dany sposób na zakwasy jest skuteczny. Na pewno dobrym wyborem będzie gorąca kąpiel. Można również polewać mięśnie na zmianę gorącą i zimną wodą. Aby uniknąć zakwasów można wypić przed treningiem sok z wiśni. Zawiera on dużo flawonoidów i antocyjanów – związków o działaniu przeciwutleniającym i przeciwzapalnym. Dobrym sposobem na regenerację mięśni jest również wypicie gorącej herbaty. Poprawi ona krążenie krwi oraz rozgrzeje organizm.

Zakwasy po treningu na basenie

Jeśli zakwasy powstają po treningach na basenie, dobrym sposobem jest skorzystanie z sauny lub jacuzzi. Jest to znany sposób na zakwasy wśród pływaków. Woda w jacuzzi masuje mięśnie, a sauna pozytywnie wpływa na procesy metaboliczne organizmu oraz krążenie krwi.

Odpowiednia dieta to podstawa

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że bóle mięśni po treningu można ograniczyć, stosując odpowiednią dietę. Nie bez przyczyny najlepsi sportowcy tak dużą uwagę przywiązują odpowiedniemu odżywianiu. Dostarczanie protein sprzyja regeneracji uszkodzonych mięśni, a witaminy (szczególnie witamina C) poprawia działanie układu krwionośnego i wzmacnia organizm.

Piwo na zakwasy

To jeden z największych i najniebezpieczniejszych mitów dotyczących zakwasów. Alkohol złudnie przynosi ulgę organizmowi. Dostarczanie alkoholu do organizmu zaburza jego prawidłowe funkcjonowanie, a co za tym idzie, również regenerację. Zakwasy po alkoholu mogą stać się jeszcze bardziej bolesne.

Czy ćwiczyć na zakwasach?

Sporo osób zastanawia się, czy można ćwiczyć na zakwasach. Niektórzy odpowiadają, że wysiłek fizyczny to najlepszy sposób na bóle mięśni. Niestety nie jest to prawdą. Wytężony trening w takiej sytuacji jest niebezpieczny. Napięte i uszkodzone mięśnie poddawane wysiłkowi prowadzą do pogłębienia się urazu. Ponadto trening na zakwasach nie jest korzystny dla wydolności organizmu i budowania tkanki mięśniowej.

Jak uniknąć zakwasów?

Sport to zdrowie, a zakwasy po treningu nie są jego naturalnym następstwem. Najlepszym sposobem na bolące mięśnie po wysiłku jest poznanie swojego ciała i odpowiednia dieta. Mięśnie nie powinny być nadwyrężane zbyt intensywnym treningiem. Ważne jest więc, aby odpowiednio planować sesje treningowe.

 

Podziel się z innymi: