banan w diecie sportowca

Banany w diecie sportowca – ćwiczysz? Jedz banany !

Chcę Wam dziś bliżej przedstawić banany, ulubiony owoc sportowców wszelakich dyscyplin. Dostaniemy je wszędzie, w każdym sklepie, dyskoncie czy straganie, są łatwo dostępne i tanie. Korzystają z naprawdę wszyscy sportowcy – tak na pewno znajdziesz wyjątki, ale generalizując – wszyscy. Banany mają wiele zdrowotnych korzyści dla naszego organizmu. Banany są zdrowsze od pozostałych owoców. Dlaczego? Zawierają więcej witamin głównie B6, A, C mnóstwo łatwo przyswajalnych węglowodanów, oraz  potas, żelazo i fosfor.

Jakie wartości odżywcze mają banany? (Na 100g)

Banan-skladniki-odzywcze

  • 89 kcal
  • 1,09g białka
  • 0,33g tłuszczu
  • 22,84g węglowodanów
  • 2,6g błonnika pokarmowego
  • Witamina C 8,7mg
  • Witamina B1 0,031mg
  • Witamina B2 0,073mg
  • Niacyna 0,665mg
  • Wapń 5mg
  • Magnez 27mg
  • Potas 358mg

Nie od dziś wiadomo, że banany to jedne z najbardziej kalorycznych owoców, ale czy to źle? Dla mnie posiada ogrom zalet przy codziennym jedzeniu.

  • nie ma soków
  • nie brudzi ( dobra chyba ze się nim wyświnisz, tylko, po co?)
  • nie trzeba specjalnej techniki do obierania (a przynajmniej ja żadnej nie poznałem)
  • nie ma pestek ani innych rzeczy, które po zjedzeniu są zbędne. – Skórkę wywalam przed zjedzeniem, wiec się nie liczy!

Banany są naturalnym źródłem energii

Banany są naturalnym źródłem energii, te dojrzałe (mocno żółte, brunatne), zawierają dwa razy więcej kalorii niż przeciętny owoc. Dwa banany są w stanie postawić na nogi nawet bardzo zmęczonego człowieka na około 3 godziny, a to dla tego, że banan dostarcza do naszego organizmu więcej energii niż kofeina. Do prawidłowego trawienia potrzebny jest błonnik, a banan go posiada, ma również w składzie potas, który odpowiada za dostarczenie tlenu do mózgu.

Nie od dziś wiadomo, że banany to jedne z najbardziej kalorycznych owoców. Dla mnie posiada ogrom zalet przy codziennym jedzeniu.

– nie ma soków

– nie brudzi ( dobra chyba ze się nim wyświnisz, tylko, po co?)

– nie trzeba specjalnej techniki do obierania (a przynajmniej ja żadnej nie poznałem)

– nie ma pestek ani innych rzeczy, które po zjedzeniu są zbędne. – Skórkę wywalam przed zjedzeniem, wiec się nie liczy!

Wg informacji, jakie znalazłem banany są przeznaczone dla osób:

  • Z nadciśnieniem tętniczym
  • Z podwyższonym poziomem cholesterolu
  • Z problemami żołądkowo-jelitowymi

 

Dodatkowo banany działają pozytywnie na nasz organizm:

  • Wspomagają pracę serca
  • Wspomagają zasypianie
  • Zmniejszają objawy zgagi

Co ma w sobie Banan?

banan

Banan zawiera cukry proste, czyli takie, które podczas treningu łatwo się uwalniają. Banany w 75% składają się z wody i mają  pozytywny wpływ na gospodarkę wodną organizmu. Zmniejszają podatność na stres i pomagają przy bezsenności.

Zielone banany, z racji na wysoką zawartość skrobi, są trudniejsze do przetrawienia. Przez co będą dłużej rozkładane i przyswajalne przez nasz organizm. Niedojrzałe banany mają średni indeks glikemiczny (węglowodany z tych bananów wchłaniają się ze średnią prędkością – wg mnie takiego banana lepiej jest zjeść w ciągu dnia, przed treningiem. Natomiast banany dojrzałe, brunatne, mają wysoki indeks glikemiczny, węglowodany są bardzo szybko wchłaniane przez organizm, co powoduje nagły wystrzał glukozy we krwi – taki banan polecany jest raczej po dużym wysiłku fizycznym.

Grillowany Banan

Znalazłem ostatnio fajny przepis na grillowane banany, a że sezon grillowy jeszcze trwa może warto wypróbować, zamiast wcinać ziemniaki z masłem czosnkowym

  • – Składniki: 5 bananów, cukier waniliowy, adwokat.
  • – Przyrządzenie:  Najpierw umyj i obierz banany ze skórki, posyp nie wielką ilością cukru waniliowego i po posypaniu zawiń w folie aluminiową. Piec należy na rozgrzanym grillu około 3-4 minut obracając z każdej strony, po upływie czasu zdejmij z grilla i odwiń z folii. Do dalszego działania potrzebny będzie półmisek, ułóż na nim banany i polej mała ilością adwokata.

Banany dobrze przyrządzone powinny być miękkie na tyle, aby można było je jeść łyżką. Nie tylko na grillu można przyrządzić to danie, w piekarniku również się uda.

Przepis z www.pakernia24.pl

Podziel się z innymi: