Wielu wielbicieli orzechów zastanawia się nad tym, czy orzeszki ziemne są zdrowe, czy też lepiej z nich zrezygnować. Prażone, solone, smażone w dużej ilości tłuszczu, orzechy w chrupiącej skorupce, przyprawach albo miodzie, chleb z kremowym masłem orzechowym… czy to zdrowe przekąski, czy raczej poważne grzechy dietetyczne, których należy unikać?

Orzeszki ziemne: zdrowe czy niezdrowe? 

maslo-z-orzeszkow-ziemmnychOrzechy ziemne są tłuste i kaloryczne: 100 g zawiera około 610 kcal, a garść ważąca 30 g to 183 kcal, z czego tłuszcz to aż 14,4 g. Taka ilość energii wystarczy na 18 minut jazdy na rowerze albo aż 35 minut marszu. Spożywane w dużych ilościach orzeszki arachidowe na pewno nie przyczynią się do utraty wagi! Jednak czy znaczy to automatycznie, że są niezdrowe? Niekoniecznie.

Niektórzy twierdzą, że orzechy arachidowe zawierają aflatoksyny wykazujące działanie rakotwórcze, natomiast badania Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności nie potwierdzają tego. Wręcz przeciwnie: Orzechy te są źródłem wielu bardzo cennych dla organizmu składników. Takich jak m.in. magnez, cynk wapń, fosfor sód i żelazo, a także witaminy z grupy B, foliany i witamina E. Zawierają dużą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zmniejszają ryzyko chorób serca i cukrzycy. Są dobrym składnikiem diety w profilaktyce nowotworów, działają dobrze na pamięć i opóźniają procesy starzenia.

Jako że jest to dobre źródło białka, warto też jeść masło orzechowe po treningu. Należy jednak zadbać o to, aby spożywać orzeszki ziemne w umiarkowanych ilościach i bez szkodliwych dodatków: uprażone z solą w dużej ilości oleju nie będą już tak zdrowe, ponieważ znacząco wzrośnie ilość tłuszczów nasyconych i soli. Orzechy w czekoladzie, chrupiącej skorupce albo cukrze też niekoniecznie wpłyną dobrze na nasze zdrowie.

Masło orzechowe: zalety

Wielu z nas masło arachidowe kojarzy się z niezdrowym i tłustym jedzeniem. Poniekąd słusznie: spożywanie dużych ilości kanapek z białego pieczywa ze zwykłym masłem orzechowym ze sklepu, które zawiera często dodatek oleju palmowego, a także duże ilości soli i cukru, na pewno nie jest wskazane. Natomiast prawdziwe masło orzechowe, przygotowane samodzielnie lub kupione w dziale ze zdrową żywnością lub sklepie z produktami ekologicznymi, to zupełnie inna historia.

Mając w domu dobry blender, bez problemu można przygotować własne masło orzechowe: zdrowe i pyszne. Najlepiej jest robić je z samych orzechów lub z dodatkiem naturalnych składników. Takich jak miód, kakao, cynamon albo niewielka ilość soli morskiej. Nie ma żadnej potrzeby, aby dodawać do masy olej, ponieważ orzechy same w sobie są już bardzo tłuste i po rozdrobnieniu przybierają kremową konsystencję. Natomiast kupując gotowy produkt w sklepie lub przez internet, należy zawsze wybierać 100% masło orzechowe. Zalety takiego produktu to wysoka zawartość wszystkich najcenniejszych składników zawartych w orzechach, bez niepotrzebnych dodatków.

Jak zrobić masło orzechowe?

maslo-orzechowe-i-wafle-ryzoweAby przygotować zdrowe masło orzechowe, zacznij od zgromadzenia potrzebnych akcesoriów: tak naprawdę potrzebne są tylko orzechy (same, bez żadnych dodatków smakowych) i dobry blender. Orzechy wrzuć do pojemnika: na początek wystarczy 1 szklanka. Blenduj masło orzechowe arachidowe przez kilka-kilkanaście minut: do momentu, gdy powstanie gęsty krem. Jeśli blender za bardzo się rozgrzeje, należy zrobić chwilę przerwy: orzechy są twarde, więc ich zmiksowanie wymaga dużej mocy urządzenia. Tak powstałą pastę z orzechów ziemnych można stosować jako dodatek do wielu różnych dań. W podobny sposób można przygotować krem z innych orzechów, np. masło z orzechów brazylijskich lub migdałów.

Zastanawiasz się, jak przechowywać masło orzechowe? Najlepiej jest trzymać je w temperaturze pokojowej, np. w szafce kuchennej. Nie ma potrzeby przechowywać go w lodówce. Wręcz jest to niewskazane: pod wpływem niskiej temperatury krem gęstnieje i robi się zbyt twardy do rozsmarowywania np. na kanapce.

Masło orzechowe – z czym jeść 

Zastanawiasz się, z czym można jeść masło orzechowe? 100% masło z orzechów ziemnych doskonale sprawdzi się jako zdrowa przekąska, np. dodane do:

  • kanapek z pełnoziarnistego pieczywa,
  • owsianki,
  • omletów,
  • koktajli,
  • zdrowych ciast i ciasteczek.

 

Podziel się z innymi: