suplementy-bialko-aminokwasy-kreatyna

male athlete makes a protein cocktail

Czy warto stosować suplementy ?

Podziel się z innymi:

Na rynku jest mnóstwo dodatków do diety, a każdy z nich charakteryzuje się innym działaniem. Producenci zapewniają prześcigają się w gwarancji widocznych rezultatów podczas ich stosowania – coś na zasadzie Papajowego Szpinaku.Mają racje czy jest to tylko kolejne zagranie marketingowe mające na celu zwiększenie sprzedaży? Czy zażywanie suplementów jest potrzebne? A co więcej – czy jest niezbędne do osiągnięcia wymarzonej sylwetki? Czy wszystkie suplementy dają wyraźne odczucie ich działania?

Pisząc o suplementach chodzi mi o wszelkiego rodzaju dodatki do diety, które mają na za zadanie pokryć wszelkie niedobory oraz przyczynić się do poprawy wyników jakie osiągamy trenując siłowo.

Do czego potrzebne są suplementy?

Suplementy zostały stworzone w jednym celu. Ich zadaniem jest uzupełnić niedobory poszczególnych składników, które są niezbędne do osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Czy suplementy są potrzebne? Na to pytanie prawidłowo jesteśmy w stanie odpowiedzieć, kiedy wiemy, jak wygląda plan żywieniowy i treningowy danej osoby. Jeśli jest zachowana odpowiednia podaż poszczególnych makroskładników, zażywanie odżywek białkowych czy też węglowodanowo – białkowych nie jest konieczne. Musimy pamiętać, że dzienne zapotrzebowanie na niektóre składniki jesteśmy w stanie osiągnąć tylko za pomocą suplementów diety. Można zatem śmiało powiedzieć, że wszelkiego rodzaju suplementy diety są przydatne, a niekiedy nawet niezbędne. Suplementy niosą pomoc na wielu płaszczyznach, a najważniejsze z nich to:

  • Przyspieszenie regeneracji
  • Zwiększenie energii
  • Uzupełnienie niedoborów poszczególnych makroskładników
  • Uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów
  • Poprawa koncentracji
  • Działanie antykataboliczne

Suplementy – czy jest konieczne jest ich zażywanie?

Jak wspomniałem wyżej suplementy są tylko dodatkiem do dobrze zbilansowanego planu oraz odpowiedniego treningu. Nie jest obowiązkiem, aby stosować suplementacje. Co więcej – można osiągnąć bardzo dobre efekty bez korzystania z jakichkolwiek dodatków do diety, jednak droga do celu na pewno będzie bardziej kręta i nieco wydłużona.

Istnieją suplementy, które można bez problemu uzupełnić mając dobrze ułożoną dietę, jednak są składniki, których pozyskanie z samego pożywienia może stanowić dosyć spore wyzwanie. Przykładowo – intensywne treningi doprowadzają do wydzielania dużej ilości potu podczas treningów, a wraz z nim niezbędnych mikroelementów. Uzupełnienie wszystkich niezbędnych witamin i minerałów z posiłków jest praktycznie niemożliwe. Jest to jeden z głównych powodów, jaki popełniają osoby trenujące na siłowni. Kupują multum odżywek jednak zapominają o podstawie – witaminy i minerały. W większości przypadków efektem tego jest stagnacja. Kolejnym przykładem jest kreatyna. Dostarczenie wystarczającej ilości tego suplementu z pożywienia jest praktycznie niemożliwe.

Ponadto należy zwrócić uwagę, iż trening siłowy nie jest jedyną dyscypliną, w której suplementacja jest ważna. We wszystkich dyscyplinach sportu zażywanie suplementów jest na porządku dziennym. Zatem czy jest konieczne? Na to pytanie odpowiedz sobie sam. Możesz robić postępy, jednak na pewno nie w takim tempie jak wspomagając się odżywkami oraz suplementami.

Dlaczego dany suplement na mnie nie działa?

Jak wiele osób stosujących suplementację – tak wiele opinii na ten temat. Głównie dlatego, że co człowiek, to inny organizm, więc u każdej osoby, efekty będą nieco inne. Są osoby, które widzą korzyści oraz dostrzegają różnice po każdym kolejnym opakowaniu kreatyny, jak również są osoby, które twierdzą, że nic na nich nie działa. Tyczy się to wszystkich dodatków do diety. Wiedz, że 90% osób, które twierdzą, że dany suplement w najmniejszym stopniu nie przyczynił się do poprawy wyników, NIE posiada odpowiednio zbilansowanej diety. Bez odpowiedniego odżywiania – zakup najlepszych dodatków jakie są dostępne na rynku pójdzie na marneNajpierw odżywanie, a dopiero później dodatki – nigdy na odwrót.

Jak odczuwa się suplementy?

Istnieją suplementy, których działanie odczuwa się podczas treningów. Najmocniejsze działanie, które można odczuć już po kilkunastu minutach od chwili spożycia dają odżywki przed treningowe. Dzieje się tak za sprawą wielu składników w nich zawartych, min.: kofeina, beta – alanina, arginina itp. Tego rodzaju wspomagacze można wykorzystywać wedle uznania, nie jest obowiązkiem zażywać je przed każdym treningiem (tym bardziej, że organizm przyzwyczaja się do wszystkich substancji pobudzających). Co w rezultacie sprawia, że będziemy musieli po pewnym czasie, albo zwiększać dawki, albo sięgać po coraz mocniejsze środki.

Jednak efektów większości suplementów nie widać od razu. Aby odczuć ich działanie potrzeba czasu. Przykładem są aminokwasy. Każdy wie jakie są korzyści z ich przyjmowania, jednak po ich spożyciu nie odczuwasz tego.

Jak zatem można określić działanie odżywek białkowych oraz węglowodanowo białkowych? Bardzo często można spotkać się z pytaniami, szczególnie wśród początkujących, „jakie efekty są po białku?”. Takie pytanie zostawmy bez odpowiedzi, równie dobrze możemy zapytać „jakie efekty odczujemy po zjedzeniu kilograma kurzych jaj”.  Wszystkie odżywki białkowe oraz węglowodanowo – białkowe stanowią tylko uzupełnienie diety. Nie spowodują one maksymalnego wzrostu muskulatury (co można przeczytać na wielu aukcjach internetowych – szczerze mówiąc nie wiem, czy osoby piszące opisy do aukcji internetowych naprawdę nie mają pojęcia jakie właściwości mają preparaty przez nich sprzedawane, czy szukają ludzi naiwnych aż tak.). Prawdą jest, że jeśli spożywasz określoną ilość makroskładników (białka, węglowodanów i tłuszczy) z pożywienia – wszelkiego rodzaju odżywki nie są potrzebne. Zostały one stworzone tylko po to, aby uzupełnić niedobory w diecie!

Opis suplementu z opakowania.

Opis jaki można znaleźć na opakowaniu różnego rodzaju dodatków do diety często jest wytworem firmy produkującej suplementy. Na wszelkie sposoby starają się przyciągnąć klienta, a co za tym idzie – piszą to, co klient chce przeczytać. Zatem, które dodatki będą najlepszym rozwiązaniem? Nie sugeruj się opisami znajdującymi się na opakowaniach – lepiej zapytaj najbardziej doświadczonych osób z własnej siłowni. Na pewno większość z nich podpowie Ci co będzie najlepszym rozwiązaniem.

 

Jest to mały cykl wpisów na temat suplementacji. Gdyż sam, jak pewnie wiele osób z Was zaczynając przygodę ze zmianami swojego ciała, uległem marketingowi firm produkujących suplementy i odzywki. Mimo, że uważałem, się za świadomego konsumenta – jak cofnę się pół roku wstecz i pomyślę, ile wydawałem pieniędzy na suplementacje…

W następnym wpisie postaram się przedstawić Wam te suplementy, które w mojej opinii są najbardziej wartościowe oraz te po które sam sięgam. Może macie swoich faworytów albo działa na Was coś, czym chcielibyście się pochwalić. Zapraszam do dyskusji!

Podziel się z innymi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *