dieta niskowęglowodanowa

Dieta low carb to dieta o niskiej zawartości węglowodanów, czyli ogranicza spożycie cukrów. Pozwala na szybsze zrzucenie wagi, a także jest odpowiednia dla osób chorych na cukrzycę. Głównym źródłem kalorii w diecie niskowęglowodawej są przede wszystkim tłuszcze uzupełniane o białka. W praktyce wyróżnia się kilka rodzajów diety low carb. Oczywiście jak każda dieta, również ta ma swoje wady i zalety. Nie wszyscy mogą stosować każdą dietę, a przed rozpoczęciem warto zasięgnąć opinii dietetyka lub innego eksperta. Warto również poszukać rzetelnych informacji w internecie

Rodzaje diet low carb

Diety low carb różnią się między sobą ze względu na zastosowanie, jak i spodziewane efekty ich stosowania. Diety niskocukrowe dzieli się ze względu na ilość tego składnika dostarczanego do organizmu w ciągu doby:

  • Średniowęglowodanowe – 130 – 225 g,
  • Niskowęglowodanowe – 50 – 130 g,
  • Bardzo niskowęglowodanowe – do 50 g.

Dieta low carb w praktyce

Podstawą diety jest ograniczenie cukrów tak, by stanowiły 10–15 % dziennego zapotrzebowania energetycznego. W praktyce sprowadza się to do wyliczenia zapotrzebowania na cukry w zależności do masy ciała i wydatku energetycznego. Dla przykładu osoba ważąca 60kg ma dzienne zapotrzebowania energetyczne na poziomie 2000 kcal, więc cukry węglowodany powinny dostarczać 200–300 kcal. Węglowodany dostarczają 4 kcal/1 g, więc dzienne zapotrzebowanie wynosi w tym przypadku 50-75g węglowodanów. W diecie ważne jest również dostarczanie odpowiedniej wartości tłuszczy i białek dobrej jakości, będące podstawą kaloryczną podczas diety.

Dieta zakłada ograniczenie konsumpcji  pieczywa, cukrów, makaronów, kasz i ryżu. W zależności od rodzaju diety ograniczyć trzeba również owoce i warzywa skrobiowe. Stosowanie diety wymaga szczególnej kontroli dostarczanych cukrów. Wiąże się to z rezygnacji z wielu tradycyjnych dań. Dieta ta jest jednak bardzo popularna, a w internecie można łatwo znaleźć przepisy diety low carb. Na początku stosowania jadłospis diety niskowęglowodanowej może być ubogi, warto więc wykorzystać kreatywność osób stosujących ją już wiele lat.

Zalety i efekty diety low carb

Głównym efektem diety niskowęglowodanowej  jest szybka redukcja wagi ciała i spalanie tkanki tłuszczowej. Efekty pojawiają się bardzo szybko, już po pierwszych tygodniach. Wpływ na to ma duże uczucie sytości po posiłkach, zapewniając dłuższy efekt sytości. Do zalet diety low carb należą:

  • normalizacja poziomów glukozy i insuliny we krwi,
  • wysoki poziom sytości,
  • obniżenie ryzyka chorób układu sercowo-naczyniowego,
  • redukcja tkanki tłuszczowej i obniżenie wagi ciała.

Wady diet niskowęglowodanownych

Dieta bezwęglowodanowa ma również wady, choć często wynikają z błędnych interpretacji założeń i stosowania diety. Podczas stosowania żywienia typu low carb ważne jest, aby dostarczać do organizmu odpowiednią ilość składników odżywczych takich jak witaminy, potas, magnez oraz błonnik. Do największych wad diety można zaliczyć:

  • monotonia diety,
  • możliwe zaburzenia pracy tarczycy,
  • problemy z koncentracją,
  • początkowy spadek poziomu energii.

Kto nie powinien stosować diety low carb?

Dieta nie jest zalecana osobom z niewydolnością nerek i wątroby. Nie poleca się jej także kobietą w ciąży oraz karmiących piersiom. Warto pamiętać, by przed zastosowaniem każdej diety skontaktować się ze specjalistą, który na podstawie naszego stanu zdrowia, nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej dobierze odpowiedni wariant diety i pomoże dopasować właściwy jadłospis.

Podziel się z innymi: