jajka przepiórcze

Temat kurzych jaj i cholesterolu przechodzi coraz bardziej do lamusa. Chociaż trafiają się jeszcze eksperci, dający wykład słysząc tym, że ktoś je nawet 4 jajka dziennie. Na szczęście, część z nich da się edukować. Współczesne badania naukowe dowiodły, że cholesterol zawarty w jajku kurzym nie jest tak szkodliwy, jak to pierwotnie uważano.

Niektórzy eksperci starają się dokładnie określić liczbę jaj, które można bez szkody dla zdrowia zjeść tygodniowo. W świetle najnowszej wiedzy okazuje się jednak, że możemy jeść więcej niż 3-5 jaj w ciągu tygodnia.

Jajka kurze, a przepiórcze.

Pojęcie jajka najczęściej kojarzy się z jajem kurzym, białym, pięknym i dużym. Takie jajo budzi w nas przyjemne i zdrowe skojarzenia. Można je zjeść i na śniadanie, na kolację, ale także na obiad można przyrządzić je na różne sposoby. Nie wszyscy jednak mogą tak beztrosko i swobodnie spożywać jajka kurze, szczególnie osoby z podwyższonym cholesterolem i cierpiące na alergię. Nie znaczy to jednak, że nie mogą spożywać jajek. Trzeba tylko wymienić je na jajka pochodzące od innego gatunku ptactwa. Malutkie, plamiste jajka przepiórcze – to rozwiązanie jest wręcz idealne. Przewyższają one jaja kurze zarówno pod względem wartości odżywczych, jak i zdrowotnie i smakowo.

Zalety i właściwości jaj przepiórczych  

Jajka przepiórcze nie powodują reakcji alergicznych, są więc bezpieczne dla alergików. Niektórzy z nich odkryli już tę zaletę plamistych jajek i bardzo sobie cenią ich spożywanie zamiast jaj kurzych. Pewnie niewiele osób wie o tym, że właściwości jaj przepiórczych mają istotny wpływ na lepsze samopoczucie i posiadają działanie antydepresyjne. W stosunku do całego jaja, przepiórcze jajka mają o wiele większe żółtko niż kurze. Walory smakowe żółtka jaja przepiórczego są nieocenione, znacząco przewyższają te znane nam z tradycyjnego jaja. Działanie regeneracyjne to kolejna zaleta plamistych jajeczek. Gdy zastosujemy je na włosy, staną się jedwabne i gładkie, a do tego odżywione. Pomagają w leczeniu takich schorzeń, jak astma, cukrzyca, bronchit, anemia, choroby nerek i wątroby oraz nerwicy. Szczególną zaletą jaj przepiórczych jest to, że uznawane są za silny afrodyzjach, który wzmacnia możliwości miłosne kobiet i i mężczyzn. To prawdziwy eliksir miłosny

jajka kurze

Jaja kurze czy przepiórcze?

Porównanie składu chemicznego i wartości odżywczych jajek przepiórczych i kurzych daje przewagę tym pierwszym. Zawierają one wszystkie niezbędne aminokwasy egzogenne, m ają mniej tłuszczu, są więc mniej kaloryczne. Ponadto są bogate w takie pierwiastki, jak żelazo i miedź oraz karoten i witaminy z grupy B. Przyswajalność fosforu z jajek przepiórczych jest doskonała, najlepsza ze wszystkich produktów spożywczych. Jajko przepiórcze dobrze się przechowuje, 30 dni, a w lodówce nawet do trzech miesięcy.

Aminokwasy egzogenne z języka greckiego – dostarczane z zewnątrz, gdyż organizm nie jest w stanie syntetyzować ich samodzielnie. Badania naukowe prowadzone przez cały XX wiek* pozwoliły ustalić skład aminokwasowy praktycznie wszystkich białek posiadających znaczenie żywieniowe, a także oszacować ich jakość, czyli prawdopodobny stopień wykorzystania (w %) do celów budulcowych organizmu. Dla przykładu, jeśli jakość białka wynosi 50%, to znaczy, że może ono być wykorzystane przez organizm tylko w połowie; na tyle po prostu pozwala jego skład aminokwasowy. Chcąc zatem wyrównać dzienny ubytek białka „doskonałego”, wynoszący 30 g, musimy zjeść dwa razy tyle białka o 50% jakości, czyli – 60 g.

Przyjmuje się, że najlepszy skład aminokwasowy w przyrodzie posiada białko całego jaja kurzego (bez rozdzielenia na „żółtko” i „białko”). W badaniach na różnych zwierzętach doświadczalnych potwierdzono, że jest ono wykorzystywane praktycznie w 100%.

Tab.1*

Nazwa produktu: Jakość białka [w %]
Jajko całe 100
Mięso wołowe 71
Wątroba wołowa 70
Mleko 68
Nerka wołowa 65
Serce wołowe 65
Kazeina 58
Nasiona słonecznika 53
Płatki owsiane 46
Drożdże 45
Ryż 44
Kiełki kukurydzy 39
Kiełki pszenicy 38
Pszenica 37
Kukurydza 28
Mąka pszenna jasna 28
Żelatyna 0

Możemy zaobserwować, posługując się tabelą, że białka pochodzenia zwierzęcego, choć nie tak znakomite jak białko całego jaja, charakteryzują się jakością, rzędu 58-71% co możemy uznać za wynik przyzwoity. Jednak mimo wszystko zdecydowanie górują nad roślinnymi (28-53%). Trzeba nadmienić, że w większości białek zwierzęcych występuje częściowy niedobór aminokwasów zawierających siarkę.

Wartości odżywcze jajek kurzych i jajek przepiórczych

Na samym dole tabeli umieszczony jest produkt pochodzenia zwierzęcego, żelatyna, która jest głównym białkiem rozpuszczalnym kolagenu, pochodzącym z wygotowywanej tkanki łącznej. W żelatynie mamy niedobór aż 5 aminokwasów egzogennych, co jest trzeba nadmienić bardzo rzadko spotykaną rzeczą w przyrodzie. Jednak wystarczy brak tylko jednego z ośmiu aminokwasów egzogennych, by jakość białka równała się zeru, przez co białko staje się bezużyteczne z punktu widzenia budulcowych właściwości.

Wartość odżywcza jaj kurzego i przepiórczego *

Składnik jajo przepiórcze jajo kurze
Wapno – mg 59 58,5
Fosfor – mg 232 237,9
Żelazo 3,8 2,25
Magnez 11,62 12
Sód 132 132
Potas 135 135
Miedź 0,11 0,03
Cynk 1,46 1,36
Witamina A – IU 300 221
Tiamina – mg 0,12 0,09
Ryboflawina – mg 0,85 0,32
Niacyna – mg 0,10 0,09
Energia – kcal 158 183

Dane na 100 gram produktu

jaja kurzePorównując skład obu jaj, wojnę na jakość składu chemicznego wygrywa jajko przepiórcze. W porównaniu z jajem kurzym, skład chemiczny jaja przepiórczego jest bogatszy. Jaja przepiórcze zawierają więcej niezbędnych aminokwasów egzogennych i mniej tłuszczu. Są też bogatym źródłem żelaza, miedzi, karotenu i witamin z grupy B. Charakteryzują się najwyższą zawartością przyswajalnego fosforu, niespotykaną w innych produktach spożywczych. Jajka przepiórcze można przechowywać w zupełnie świeżym stanie przez 30 dni, a w lodówce nawet przez 3 miesiące.

Jaja przepiórcze są pomocne w leczeniu astmy, cukrzycy, zaburzeń nerwowych, bronchitu, anemii, chorób nerek i wątroby oraz w terapii wzmacniania włosów.

Jajecznica z jaj przepiórczych

Prosta jajecznica z jajek przepiórczych ma niesamowicie wyrazisty i oryginalny smak. Oto prosty przepis na taką potrawę. Na gorącą patelnię kładziemy ok. 50 g masła i chwilę czekamy, aż masło się rozpuści. Do kubka wbijamy 12 jajek przepiórczych i dokładnie mieszamy. Miks jajeczek wlewamy na patelnię, dodajemy szczyptę soli, pieprzu czarnego lub ziołowego oraz ostrej papryki mielonej. Całość smażymy ok. 5 minut. Wykładamy jajecznicę z jaj przepiórczych na talerz lub talerzyki i dekorujemy świeżym drobno posiekanym szczypiorkiem. Mamy gotowe doskonałe śniadanie. Smacznego!

Jajo Idealne!

  1. Skład chemiczny jajek i wysoka wartość biologiczna zawartych w nich białek tłuszczów sprawia, że powinniśmy widzieć w nich najwyższej jakości produkt spożywczy i sięgać do niech jak najczęściej.
  2. To właśnie jajka, a głównie żółtka jaj, zawierają tak wiele czynników przeciwmiażdżycowych – nienasyconych kwasów tłuszczowych, siarki, choliny, jodu, witamin, składników mineralnych.

Ciekawostka

W górach Kaukazu mieszkańcy bazują na diecie z jajek, których zjadają ok. 20 dziennie.

*dane ze strony sfd.pl

Podziel się z innymi: