dieta z orzechami

Orzechy najczęściej są kojarzone jako przekąska i to ta wysokokaloryczna. Większości z nas orzechy kojarzą się z wyjściem do knajpy i piwem – tak, mowa tu o orzeszkach ziemnych i to solonych bądź w panierce. A warto przecież zaznaczyć, że poza aspektem towarzyskim orzechy mają wiele wartości prozdrowotnych. Zaliczane są do najbogatszych źródeł niezbędnych kwasów tłuszczowych, witamin, minerałów w tym żelaza, wapnia, potasu, magnezu, cynku, fosforu oraz aminokwasów i węglowodanów.

Orzechy – jeżeli tak to jakie?

Orzechy, z włoskim i laskowym na czele, są zaliczane do ze skuteczniejszych przeciwutleniaczy.  Każdy wysiłek fizyczny sprzyja powstawaniu wolnych rodników. Takie działanie niestety jest przyczyną wielu zaburzeń wewnątrz organizmu oraz chorób. Spożywanie przeciwutleniaczy po treningu powoduje zmniejszenie bólów mięśniowych, korzystnie działa na wytrzymałość oraz gwarantuje szybszą regenerację mięśni.

Poza właściwościami regenerującymi orzechy korzystnie wpływają na poziom cukru we krwi i łagodzą stany depresyjneObecność orzechów w diecie, wraz z całym bogactwem minerałów, rewelacyjnie wpływa na pracę naszego mózgu. Są też polecane dla kobiet w ciąży, ponieważ są bardzo dobrym źródłem kwasu foliowego, który jest niezbędny podczas prawidłowego rozwoju płodu. Orzechy są bogate w białko oraz tłuszcze, są obowiązkowym produktem w diecie każdego sportowca.

Ile orzechów mogę jeść?

Mówiąc o orzechach nigdy nie powinniśmy zapominać to ilość orzechów, które spożywamy. Nie mówię oczywiście o samych kaloriach, ale przede wszystkim o kwasie fitynowym i kwasach tłuszczowych omega-6, które dominują w większości z nich.

W porównaniu z pełnoziarnistymi zbożami czy strączkami – orzechy mogą mieć od pół do prawie 100% więcej kwasu fitynowego. Przypomnę tylko – kwas ten wiąże składniki mineralne w prosty sposób dezaktywując je. Oznacza to w praktyce tyle, że 20-60% żelaza czy cynku jest zupełnie nieprzyswajalne. Czy jest to jednak problematyczne? No nie – jeśli mamy urozmaiconą dietę, dostarczamy składników mineralnych w odpowiednich proporcjach.

Masło Orzechowe – jeść, czy nie jeść

Masło orzechowe jest popularnym produktem na całym świecie. Stosowane jest zarówno w przekąskach, jak i dodawane do śniadań czy obiadów. Masło orzechowe produkowane jest z orzechów ziemnych. Coraz częściej na półkach sklepowych można znaleźć masła robione z:

  • orzechów pistacjowych,
  • orzechów nerkowych,
  • sezamu,
  • migdałów.

Te to zdecydowanie lepsze opcje pod względem wartości odżywczych. Orzechy takie, poddane są prażeniu w wysokiej temperaturze, następnie mielone, tworząc gładką masę, bądź pozostawione w małych kawałkach, tzw. masło chrupkie. Tak naprawdę, mało orzechowe jest coraz częściej używane w każdego rodzaju diecie. Masło orzechowe jest bogate w białko roślinne, tłuszcze nienasycone, witaminy z grupy B i E. Zawiera dużo błonnika, antyoksydantów i daje mnóstwo energii. Spożywanie masła orzechowego podnosi poziom serotoniny, która znacząco zmniejsza apetyt, poprawia nastrój, oraz niweluje uczucie zmęczenia. To idealny produkt, zarówno dla osób chcących zgubić zbędne kilogramy, jak i dla tych, którzy budują masę. Postaram się w niedługim czasie zrobić oddzielny artykuł na temat tego produktu, który z roku na rok ma coraz więcej zwolenników wśród sportowców zawodowych jak i amatorów, jak również coraz chętniej jest włączany do planów żywieniowych ustalanych przez zawodowych dietetyków.

Orzech włoski

orzechy wloskieMa wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega 3, dzięki czemu jest rewelacyjnym środkiem na łagodzenie stanów zapalnych, bólu, ma działanie przeciwzakrzepowe i obniża poziom złego cholesterolu w organizmie. Orzech włoski jest zalecany dla osób cierpiących na kaszel oraz astmę, ponieważ jego spożywanie skutecznie nawilża płuca. Orzech włoski jest jednym z czołowych produktów, jeśli chodzi o bogactwo witaminy E oraz selen, które należą do grupy antyoksydantów.

Orzechy włoskie wpływają także korzystnie na kondycję skóry i włosów. Domowym sposobem na piękne, zdrowe włosy i paznokcie jest zmieszanie posiekanych orzechów włoskich z miodem i codzienne spożywanie takiej słodkiej mieszaniny. Wprowadzenie orzechów włoskich na stałe do jadłospisu nie jest trudne, bo znakomicie nadają się niemal do wszystkich posiłków. Nie mówiąc już o tym, że można je po prostu traktować jako zdrową przegryzkę, gdy dopadnie nas ssanie w żołądku.

Orzech laskowy

Orzech Laskowy ma właściwości obniżające poziom glukozy we krwi. Tak jak pozostali przedstawiciele rodziny orzechów działa przeciwzapalnie i wzmacniająco na nasze ciało – przede wszystkim korzystnie wpływa na pracę mięśnia sercowego. Orzech laskowy ma również właściwości przeciwwirusowe i antybakteryjne.

Migdały

Migdały mają  najwięcej witaminy B, witaminy E oraz błonnika spośród wszystkich orzechów. Dzięki błonnikowi są produktem sycącym i pozytywnie wpływają na pracę układu trawiennego. Obecność nienasyconych kwasów tłuszczowych reguluje metabolizm, a przy okazji zapobiega gromadzeniu się nadmiaru tkanki tłuszczowej– wskazane dla osób walczących z nadwagą!

Pistacje

Orzechy pistacji mają właściwości przeciwutleniające. Ich jedzenie wpływa korzystanie na stan naczyń krwionośnych, co z kolei ma korzystny wpływ na regulację poziomu cukru we krwi. Pistacje są jednym z lepszych źródeł Witaminy B6, która kojąco wpływa na układ nerwowy oraz reguluje pracę serca. Podobnie jak migdały są wskazanym produktem dla osób próbujących stracić na wadze, ponieważ bogate w błonnik wpływają na prawidłową perystaltykę jelit oraz odpowiednią częstotliwość wypróżnień.

Orzechy arachidowe

Są bogate w duże ilości witamin z grupy B, potas, magnez i wapń. W medycynie naturalnej są stosowane do zahamowania krwawienia (w tym hemofilii) oraz obniżenia ciśnienia. Orzechy arachidowe, jedzone w umiarze, są polecane dla matek karmiących, ponieważ ich spożywanie powoduje wzrost ilości wytwarzanego pokarmu.

Kokos

Kokos jest orzechem mile widzianym w jadłospisie osób osłabionych, wyczerpanych, cierpiących na krwotoki z nosa oraz niedożywienie. Orzech ten posiada wysoką zawartość lekkostrawnych kwasów tłuszczowych, przez co jest łatwym źródłem energii przydatnym sportowcom. Szybko wchłaniany, szybko spalany.

Orzeszki piniowe

Orzeszki Piniowe są zalecane dla osób z problemami z płucami, okrężnicą oraz wątrobą. Nawilżają płuca, jelita oraz zwiększają ilość płynów organicznych. Często stosowane w przypadku zawrotów głowy czy suchego kaszlu.

Mimo szerokiej gamy pozytywnych właściwości orzechów musimy pamiętać o tym, że są one wysokokalorycznym produktem przez co będą idealnym rozwiązaniem dla bardzo aktywnych sportowców, którzy na co dzień nie są w stanie zjeść dużej ilości jedzenia. Jednak bez względu na rodzaj, smak oraz wielkość spożywane w nadmiarze skutkują nadwagą oraz zaparciami.

Podziel się z innymi: